
(吉隆坡24日讯)大马经济研究院(MIER)主席丹斯里莫哈末艾芬迪认为,政府应该会在 不影响财政预算的情况下, 继续以现金援助人民,致力在两者之间达致平衡。
莫哈末艾芬迪周四出席活动后,被媒体询及有关政府日前宣布的系列惠民措施以及RON95燃 油合理化计划时表示,燃油补贴改革的落实日期,的确对政府的财政很重要,但他觉得,政 府同时会优先考虑人民当下最大的要求是什么。
“说实话,至少政府的出发点是好的。当局知道交通和燃料等成本是生活里最重要的开销之
”
可见他们也在关注这些事,从而给出惠民好康,我认为,这始终是一个政府在财务平衡 方面的问题。’
他认为,政府想必是在不影响国家预算的情况下,尽可能给予现金发放,目前可说已经尽了 力。
提到给予每个成年人无论贫富皆发放100令吉购物现金的做法,莫哈末艾芬迪猜测,除了旨在 广泛惠及人民,也许政府要透过派发过程中的数字化程序,来加强政府的数据化目的,例如 之前推出的国家数字身份认证。
“虽然我更希望,这次的现金发放资金能留给真正需要的人。但我认为,这也是其中一项目 的。”
同样出席活动的MIER执行董事丹斯里苏莱曼也认为,政府这次的惠民政策涉及降低油价,将 有助于许多人减缓在城市的交通费等等。
“而且,降低生活费也意味着获得更好的实际收入,改善生活等方面的状况。这对公众来说 是件好事。
盼第13大马计划审视农粮领域
莫哈末艾芬迪在MIER举办的大马粮食安全研讨会后表示,希望即将公布的第13大马计划深刻 地审视大马农粮领域,将其真正提升到国家议程。
“如今我们拥有丰富的农业知识和科学。如果我国在棕油和橡胶领域取得成功,完全可以将 此模式复制到粮食生产中,特别是利用现代技术和新知识。大马拥有真正的潜力,可以制定 一个清晰、有力的国家现代农业规划。”
他表示,根据目前的形势和全球动态,不妨重新思考新的增长定位,而农业和粮食安全无疑 应成为优先事项,包括农物不足和进口费用等紧迫问题,即便数十年来一直有这些议题。
在座谈会上,MIER一位经济学家提到,倘若没有棕油,大马实际上就被视为“食品净进口 国”。因此,与其不断谈论食品进口费用增加的问题,不如策略性地将叙事转变为“我们的 (棕油)可以养活世界”。
MIER认为,大马其实应该从食品净进口国,转变为能为世界供应粮食(油脂)的国家,而不 只是探讨食品进口费用不断上涨,并进而依赖世界粮食供应的国家。
MIER还指出,油棕在国际有地位,早已在农业中发展出最全面的价值链和贸易网络。大马统 计局也已把“油脂”列为家庭食品成分。然而,在大多数粮食安全政策报告中,大马并未将 棕油归类为食品,这与国际机构,例如粮农组织、世界银行、联合国贸易和发展会议等组织 将棕油归类为油脂的做法大相径庭。
Translation:-
MIER: Kerajaan Akan Terus Beri Bantuan Tunai Tanpa Menjejaskan Bajet Negara
Kuala Lumpur, 24 Julai – Pengerusi Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER), Tan Sri Mohd Effendi, percaya bahawa kerajaan akan terus memberikan bantuan tunai kepada rakyat selagi tidak menjejaskan bajet negara, dan berusaha untuk mencapai keseimbangan antara dua keperluan tersebut.
Ketika ditemui media selepas menghadiri satu majlis pada hari Khamis, beliau diminta mengulas mengenai siri langkah bantuan rakyat yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini serta pelaksanaan rasionalisasi subsidi RON95. Beliau berkata bahawa tarikh pelaksanaan reformasi subsidi bahan api memang penting untuk kedudukan fiskal negara, namun beliau yakin kerajaan akan tetap mengutamakan keperluan paling mendesak rakyat ketika ini.
“Secara jujur, sekurang-kurangnya niat kerajaan adalah baik. Mereka sedar bahawa kos pengangkutan dan bahan api adalah perbelanjaan paling penting dalam kehidupan seharian.”
Tambah beliau, langkah-langkah seperti ini menunjukkan bahawa kerajaan memang mengambil berat isu-isu rakyat dan cuba menawarkan bantuan, namun segalanya perlu diseimbangkan dari segi kedudukan kewangan negara.
Beliau percaya bahawa kerajaan sedang berusaha sedaya upaya untuk memberikan bantuan tunai tanpa membebankan bajet, dan sebenarnya sudah melakukan yang terbaik setakat ini.
Mengenai pemberian bantuan tunai RM100 kepada semua rakyat dewasa tanpa mengira tahap pendapatan, Mohd Effendi menjangkakan bahawa selain bertujuan menyeluruh, kerajaan mungkin juga mahu mengukuhkan proses pendigitalan, misalnya melalui sistem seperti Pengenalan Digital Nasional yang diperkenalkan sebelum ini.
“Walaupun saya lebih suka sekiranya dana bantuan ini disasarkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan, saya percaya ada matlamat lain di sebalik program ini.”
Penurunan Harga Minyak Ringankan Beban Rakyat Bandar
Turut hadir pada majlis itu ialah Pengarah Eksekutif MIER, Tan Sri Dr. Sulaiman Mahbob, yang berpendapat bahawa langkah kerajaan menurunkan harga minyak merupakan bantuan besar kepada rakyat, terutama dari segi kos pengangkutan di kawasan bandar.
“Penurunan kos sara hidup bermakna pendapatan boleh guna meningkat, dan ini membantu memperbaiki kualiti hidup. Ia adalah sesuatu yang baik untuk masyarakat umum.”
Harapan MIER terhadap Rancangan Malaysia ke-13: Fokus kepada Agromakanan
Selepas menghadiri seminar keselamatan makanan anjuran MIER, Mohd Effendi menyuarakan harapan agar Rancangan Malaysia ke-13 (RMK13) benar-benar memberi perhatian mendalam terhadap sektor agromakanan, dan mengangkatnya ke peringkat agenda nasional.
“Kita sudah mempunyai pengetahuan dan sains pertanian yang mencukupi. Jika kita boleh berjaya dalam sektor kelapa sawit dan getah, kita juga boleh gunakan pendekatan yang sama dalam pengeluaran makanan — terutamanya melalui teknologi moden dan pengetahuan baru.”
Beliau menambah bahawa Malaysia mempunyai potensi besar untuk membangunkan satu pelan pertanian moden negara yang jelas dan berkesan, selari dengan perubahan semasa dan dinamik global.
Menurut beliau, dalam situasi sekarang, pertanian dan keselamatan makanan perlu diberi keutamaan, termasuk menangani isu seperti kekurangan hasil tani dan kebergantungan kepada import makanan, yang telah berlarutan selama beberapa dekad.
Malaysia Patut Tukar Naratif: Dari Negara Pengimport kepada Pembekal Makanan Dunia
Dalam sesi perbincangan seminar tersebut, seorang ahli ekonomi MIER menyatakan bahawa tanpa kelapa sawit, Malaysia akan dianggap sebagai negara pengimport makanan bersih. Justeru, beliau mencadangkan agar naratif negara tidak hanya fokus kepada kos import makanan yang tinggi, tetapi sebaliknya menonjolkan peranan kelapa sawit Malaysia dalam menyumbang kepada bekalan makanan global.
MIER menekankan bahawa Malaysia seharusnya beralih daripada status “pengimport makanan” kepada “pembekal makanan global (terutamanya dalam bentuk minyak dan lemak)”, bukan sekadar bergantung kepada pasaran global.
Tambah mereka lagi, kelapa sawit mempunyai kedudukan penting di peringkat antarabangsa, dan telah mewujudkan rantaian nilai dan rangkaian perdagangan yang paling menyeluruh dalam sektor pertanian. Malah, Jabatan Perangkaan Malaysia juga telah mengklasifikasikan “lemak dan minyak” sebagai komponen makanan dalam rumah tangga.
Namun begitu, dalam kebanyakan laporan dasar keselamatan makanan negara, kelapa sawit tidak dikategorikan sebagai makanan, yang jelas berbeza dengan pendekatan agensi antarabangsa seperti FAO (Pertubuhan Makanan dan Pertanian), Bank Dunia, dan UNCTAD, yang mengiktiraf minyak sawit sebagai sebahagian daripada kumpulan makanan berlemak.